Ενημερωθείτε για το πώς μπορείτε να είστε ασφαλείς στις διαδικτυακές αγορές σας.
Σύμφωνα με τις οδηγίες που εξέδωσε πρόσφατα η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας για την προστασία των αγορών μέσω του διαδικτύου οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στα εξής:
- Να προσέχουν κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), με τα οποία καλούνται να δηλώσουν έγκαιρα τις προτιμήσεις τους σε συγκεκριμένα προϊόντα και να ενημερωθούν, έτσι, νωρίτερα για τις εκπτώσεις που θα γίνουν σε αυτά. Ιδίως, να είναι επιφυλακτικοί με τις προσωπικές πληροφορίες που χορηγούν μέσω αυτών των newsletters, δεδομένου ότι αποτελούν, στην ουσία, μορφή ηλεκτρονικού μάρκετινγκ και χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους προμηθευτές για τη δημιουργία προσωποποιημένων προφίλ πελατών και για τη διενέργεια εξατομικευμένων προωθητικών ενεργειών που τους ακολουθούν παντού κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
- Να διαχωρίζουν τις αληθινές από τις εικονικές προσφορές, κάνοντας δική τους έρευνα αγοράς αρκετό διάστημα πριν για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, σε συνδυασμό και με τη χρήση ειδικών εργαλείων που διατίθενται από ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγκρισης προϊόντων και πραγματοποίησης αγορών, τα οποία αναπαριστούν τη διαχρονική διακύμανση των τιμών.
- Κατά την τοποθέτηση των παραγγελιών τους, να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση και σημασία, εκτός από την τιμή, και σε άλλες κρίσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων τους και συγκεκριμένα:
- (α) στη διαθεσιμότητα, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη εμπόδια και περιορισμούς που, σε διεθνές επίπεδο, επηρεάζουν την παραγωγή και διακίνηση των αγαθών, καθώς και (β) στον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παρόχων. Στόχος είναι οι καταναλωτές να μη βιώνουν αργότερα δυσαρέσκεια και απογοήτευση από τυχόν υπερβολικούς ή/και απροσδιόριστους χρόνους αναμονής.
- Να αποφεύγουν την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες (πχ δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία έδρας και επικοινωνίας, περιέχουν “νεκρές” συνδέσεις [links] ή συνδέσεις σε όρους χρήσης ή πολιτικής προστασίας απορρήτου με ασυνάρτητο περιεχόμενο, διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών, όπως viber, messenger, κ.λπ.).
Επιπλέον, για την αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων και απώλειας χρημάτων, προτείνουμε να γνωρίζετε ορισμένους από τρόπους με τους οποίους δρουν οι κυβερνοεγκληματίες:
- Το κατάστημα μπορεί να μην είναι υπαρκτό: σε αυτές τις περιπτώσεις οι καταναλωτές ελκύονται από πολύ χαμηλές τιμές σε καταστήματα που μπορεί να μοιάζουν πολύ με γνωστά υπαρκτά καταστήματα. Κάνουν τις αγορές τους αλλά τα προϊόντα δεν παραδίδονται ποτέ.
- Κλοπή ταυτότητας (identity theft): ένα πολύ σοβαρό ρίσκο σε αυτά τα καταστήματα-απάτες, καθώς ο καταναλωτής καλείται να δώσει τα στοιχεία του, τα οποία στη συνέχεια υποκλέπτονται για να πραγματοποιηθούν αγορές ή άλλες συναλλαγές χωρίς την έγκριση του καταναλωτή.
- Αδυναμία παράδοσης προϊόντων: υπάρχει περίπτωση να γίνει η συναλλαγή αλλά τα προϊόντα να μην παραδοθούν ποτέ, να φτάσουν κατεστραμμένα ή να είναι διαφορετικά από εκείνα που έχει επιλέξει ο καταναλωτής.
ΣΧΕΤΙΚΑ & ΧΡΗΣΙΜΑ LINKS
- Δελτίο Τύπου Συνήγορος του Καταναλωτή
- Διαβάστε στο blog της Union Security οι βασικές μορφές της ηλεκτρονικής απάτης και πως μπορούμε να προφυλαχθούμε
- Δείτε στο blog Πέντε συμβουλές για περισσότερη ασφάλεια στο διαδίκτυο
Union Security Ασφαλώς δίπλα σας!