Το φαινόμενο του bullying, αν και έχει γίνει «καραμέλα», αποτελεί αναμφισβήτητα έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους για τα παιδιά κατά τα σχολικά τους χρόνια. Η αναγνώριση των ενδείξεων της λεκτικής ή σωματικής βίας που ενδέχεται να ασκείται στο παιδί σας αποτελεί κλειδί για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Ενδείξεις που πιθανόν να υποδηλώνουν ότι ένα παιδί έχει πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού είναι:
– Παρουσιάζει μικρή διάθεση ή άρνηση να πάει στο σχολείο με πρόσχημα αδιαθεσία.
– Κάνει αδικαιολόγητες απουσίες.
– Παρουσιάζει απροσδόκητη μαθησιακή πτώση που αποτυπώνεται με βαθμούς που πέφτουν
– Αλλάζει τις διαδρομές από και προς το σχολείο.
– Τα ρούχα του είναι συχνά σκισμένα ή κατεστραμμένα
– Έχει σημάδια και μελανιές στο σώμα ή άλλες ενδείξεις επίθεσης και αποφεύγει να εξηγήσει πώς συνέβησαν ή οι εξηγήσεις του δεν είναι πειστικές
– Χάνει συχνά τα πράγματά του.
– Ζητάει συχνά λεφτά.
– Αρνείται να συμμετέχει σε σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες.
– Υπάρχουν επίμονες ξαφνικές αλλαγές στη διάθεσή του.
– Παραπονιέται για ψυχοσωματικά προβλήματα.
Βέβαια, ο εντοπισμός των συμπεριφορών αυτών στο παιδί σας δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δέχεται σχολικό εκφοβισμό. Παρόλα αυτά, η διερεύνησή τους κρίνεται απαραίτητη και είναι ζωτικής σημασίας να γίνει με σωστή και ψύχραιμη μέθοδο. Πρέπει να τονιστεί ότι το bullying αποτελεί φαινόμενο που ενισχύεται σημαντικά από τη λάθος αντιμετώπισή του, καθόσον τα περισσότερα περιστατικά αποσιωπούνται, διότι θεωρείται ότι στιγματίζουν τους θύτες, τα θύματα και το κύρος του σχολείου.
- Ωστόσο, το φαινόμενο αυτό έχει πολλές και σοβαρές επιπτώσεις, τόσο στη σωματική και ψυχική υγεία, όσο και στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού, ενίοτε με επικίνδυνες συνέπειες και τραγικά αποτελέσματα. Γι αυτό και τα μέτρα αντιμετώπισής του πρέπει να εφαρμοστούν χωρίς δισταγμό, αλλά προσεκτικά.Ο γονιός οφείλει:
– Να δείχνει περισσότερο ενδιαφέρον για την ψυχική υγεία του παιδιού του, σε σχέση με τις σχολικές του επιδόσεις. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα έχει περισσότερο θάρρος και θέληση να μοιραστεί τις ανησυχίες και τα ζητήματα που τον απασχολούν. Το ενδιαφέρον για την ψυχική υγεία του παιδιού αποτυπώνεται με την ερώτηση «Πώς πέρασες στο σχολείο σήμερα;», αντί της ερώτησης « Πώς τα πήγες στα μαθήματα σήμερα;».- Να συζητά με το παιδί του για τα δικαιώματά του, τους κανόνες συμπεριφοράς στο σχολείο και τους τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου του bullying. Το μέτρο αυτό είναι αποτελεσματικό, ιδιαίτερα αν ληφθεί τον πρώτο καιρό της σχολικής χρονιάς.- Να ενημερώνεται τακτικά από του εκπαιδευτικούς για τη συμπεριφορά του παιδιού του εντός του σχολείου. Σε περίπτωση φορτωμένου προγράμματος, καλό θα ήταν η ενημέρωση να μην παραλείπεται αλλά να γίνεται τηλεφωνικά– Να ενημερώσει το παιδί για την αξία της φιλίας και της αλληλεγγύης.
Σε περίπτωση που γίνει αντιληπτό ότι το παιδί σας έχει δεχτεί σχολικό εκφοβισμό:
– Απευθυνθείτε στους εκπαιδευτικούς και στη διεύθυνση του σχολείου.
– Να το παροτρύνετε σε συζήτηση για το θέμα και να του εξηγήσετε ότι η κοινοποίηση περιστατικών δεν αποτελεί «κάρφωμα».
– Να διαβεβαιώσετε το παιδί ότι δεν ευθύνεται το ίδιο για όσα έχουν συμβεί
– Να ζητήσετε τη βοήθεια ειδικού ψυχικής υγείας, εφόσον κρίνετε ότι είναι απαραίτητο και αφού το έχετε συζητήσει και με το παιδί σας
– Να υπενθυμίζετε στο παιδί σας διαρκώς ότι νοιάζεστε και ότι μέσα στα πλαίσια της οικογένειάς του είναι προστατευμένο